- 990x.top
- Простой компьютерный блог для души)
- Windows SDK AddOn — что это за программа и нужна ли она?
- Разбираемся
- Можно ли удалить данную программу?
- Вывод
- Загружаемы файлы и инструменты для Windows 10
- Visual Studio Community
- Visual Studio Professional
- Visual Studio Enterprise
- Не используете Visual Studio или Windows?
- Средства разработчика
- Visual Studio Code
- Установщик Windows
- Подсистема Windows для Linux
- Диспетчер пакетов Windows
- Набор средств сообщества Windows
- Windows Template Studio
- Microsoft Web Template Studio
- Наборы инструментов для разработки приложений для Windows
- Архив Windows SDK
- Инструменты удаленной отладки для Visual Studio
- Набор средств для многоязычных приложений
- Эмуляторы и шаблоны HoloLens
- Средства отладки
- Подписки Visual Studio (ранее — подписки MSDN)
- Монетизация и Microsoft Store
- Microsoft Store Services SDK
- Комплект сертификации приложений для Windows
- Эмблемы Microsoft Store
- Стать участником программы предварительной оценки Windows
- Windows 10 SDK
- Getting started
- System requirements
- Supported operating systems
- Hardware requirements
- Additional SDK requirements
- What’s new
- Removal of api-ms-win-net-isolation-l1-1-0.lib
- Removal of irprops.lib
- Removal of wuapicommon.h and wuapicommon.idl
- Windows 10 WinRT API Pack
- Universal C Runtime (UCRT)
- Tools
- Windows App Certification Kit
- Message Compiler (mc.exe)
- Windows Trace Preprocessor (tracewpp.exe)
- TraceLoggingProvider.h
- Signing your apps with Device Guard Signing
- Samples
- Previous SDK versions
- API Light Up
- Release notes & Known Issues
- More resources
- Downloads and tools
- SDK archive
- Windows blog
- Windows lifecycle fact sheet
990x.top
Простой компьютерный блог для души)
Windows SDK AddOn — что это за программа и нужна ли она?
Приветствую друзья! В Windows могут появиться программы, которые вы не устанавливали. Многих пользователей этим не удивишь, привыкли уже к такому беспределу)) Но откуда они берутся? Некоторые появились при установке других прог, некоторые установила сама Windows при обновлении, а третьи могут вообще быть вирусами или потенциально опасными, шпионскими там.. Но сегодня у нас пойдет речь про нормальную прогу для программистов))
Разбираемся
Windows SDK — пакет для создания приложений. В него входят новейшие заголовки, библиотеки, метаданные, и другие компоненты. Слово AddOn означает как дополнение, то есть дополнительный компонент.
Версия для Windows 10 позволяет создавать как классические, так и универсальные приложения.
Как я понимаю, классические приложения — это обычные привычные нам проги, которые можно скачать из интернета и установить. А вот универсальные — это уже метро-приложения, те самые модные плиточные проги, которые есть в меню пуск Windows 10, да и в Windows 8 они вроде тоже есть. Их еще можно скачать с магазина приложений (Microsoft Store).
Как пакет мог попасть на ПК:
- Был скачан с офф сайта Майкрософт и установлен.
- Был автоматически установлен как компонент Visual Studio (среда разработки для разработчиков).
- Третий вариант — мое мнение. Если он вдруг появился сам по себе, то мог установиться как обновление. Второй вариант — появился после установки некоторой крупной программы.
Что интересно — разработка приложений UWP для десятки версии LTSB не поддерживается:
Инфа с офф сайта)
Версия для десятки, а точнее для билда 1809, содержит новые API-интерфейсы и обновленные средства для разработки приложений.
Вот картинка, видим что прога установлена среди остальных, но что главное — размер ее небольшой, всего 152 КБ:
Размер просто крохотный — поэтому можно оставить ее и не думать об удалении))
Тоже самое, но здесь прогу видим в списке окна Программы и компоненты:
Для вызова такого окна есть трюк — зажимаете Win + R, пишите команду appwiz.cpl, нажимаете ОК. В итоге откроется окно со списком установленного софта.
Установочное окно, где видим, то данная прога существовала еще во времена Windows XP:
Software Development Kit — набор средств разработки для программистов.
А вот и студия Visual Studio, где видим, что она при установке также может поставить Windows SDK:
Вывод — если вы программист — данный компонент у вас спокойно может быть.
Можно ли удалить данную программу?
Места на диске она занимает оч мало, но при этом является прогой от Майкрософт (значит точно безопасна). В процессах не висит, в автозагрузке ее тоже не должно быть.
Тем не менее, если вы хотите удалить прогу — лучше сначала сделать точку восстановления:
- Зажимаете Win + R, пишите команду:
Команда откроет окошко Свойства системы.
Нажимаете ОК.
У вас откроется окно Свойства системы, здесь активируете вкладку Защита системы, где выбираете Системный диск и нажимаете Создать:
У меня кнопка неактивна, просто восстановление отключено. Но у вас — должна быть активна, в противном случае нажмите Настроить и включите восстановление.
Точку советую называть на понятном языке, например до удаления Windows SDK AddOn.
Лично я советую удалять только при наличии точки восстановления! Это важно!
Вывод
- Windows SDK AddOn — компонент для программистов.
- Для обычных юзеров не представляет никакой ценности.
- Теоритически можно удалить. Но возможно он нужен для работы каких-то программ, учитывая небольшой размер — советую оставить его.
Загружаемы файлы и инструменты для Windows 10
Новейшие средства разработчика для Windows 10 и ресурсы SDK
Visual Studio Community
Бесплатная полнофункциональная интегрированная среда разработки для студентов и отдельных разработчиков.
Visual Studio Professional
Профессиональные средства разработки, службы и подписки для небольших групп разработчиков.
Visual Studio Enterprise
Комплексное решение с высоким уровнем качества и масштабирования для групп любых размеров.
Не используете Visual Studio или Windows?
Средства разработчика
Visual Studio Code
Небольшой, но многофункциональный редактор исходного кода для компьютеров с Windows, macOS и Linux.
Установщик Windows
Устанавливайте и настраивайте классические приложения.
Подсистема Windows для Linux
Запускайте собственные инструменты командной строки Linux, включая Bash, непосредственно в среде Windows.
Диспетчер пакетов Windows
Попробуйте поработать с предварительной версией нашего нового диспетчера пакетов с открытым кодом для установки приложений и средств в Windows 10.
Набор средств сообщества Windows
Вспомогательные функции, пользовательские элементы управления и службы приложений, позволяющие упростить стандартные задачи по созданию приложений UWP для Windows 10.
Windows Template Studio
Быстрое создание приложений UWP с помощью полнофункционального пользовательского интерфейса на основе мастера.
Microsoft Web Template Studio
Кроссплатформенное расширение для Visual Studio Code, которое упрощает и ускоряет процесс создания полнофункциональных веб-приложений.
Наборы инструментов для разработки приложений для Windows
Эти наборы включают средства управления и шаблоны макетов для разработки приложений для Windows.
Архив Windows SDK
Поиск предыдущих версий Window SDK и других инструментов.
Инструменты удаленной отладки для Visual Studio
Выполняйте отладку приложения, запущенного на другом компьютере или устройстве.
Набор средств для многоязычных приложений
Удобный рабочий процесс локализации в ходе разработки приложений.
Эмуляторы и шаблоны HoloLens
Создавайте и тестируйте приложения для смешанной реальности.
Средства отладки
Получите WinDbg, KD, CDB, NTSD в составе пакета средств разработки или в виде отдельного набора инструментов.
Подписки Visual Studio (ранее — подписки MSDN)
Средства, Azure, программное обеспечение и скачиваемые файлы, службы, обучение и поддержка
Монетизация и Microsoft Store
Microsoft Store Services SDK
Внедрите функции привлечения пользователей, такие как целевые уведомления и A/B-тесты, в ваши приложения.
Комплект сертификации приложений для Windows
Тесты, которые необходимо выполнить перед отправкой приложения в Store.
Эмблемы Microsoft Store
Фирменные логотипы и изображения для продвижения вашего приложения.
Стать участником программы предварительной оценки Windows
Присоединитесь к программе предварительной оценки Windows, чтобы получать новейшие предварительные версии сборки Windows
Windows 10 SDK
The Windows 10 SDK (10.0.19041.0) for Windows 10, version 2004 provides the latest headers, libraries, metadata, and tools for building Windows 10 apps.
Use this SDK to build Universal Windows Platform (UWP) and Win32 applications for Windows 10, version 20H2 and previous Windows releases.
Windows 10, version 20H2 is a scoped set of features for select performance improvements and quality enhancements. Developers should be aware of this release, but no action is necessary at this time.
A new Windows SDK will not be issued to accompany this version of Windows because this release doesn’t introduce new APIs. That means there’s no need to modify your project files or target a new version of Windows, and you should continue to use the Windows 10 SDK for Windows 10, version 2004. When setting the target version for your Windows app, Windows 10 build 19041 is still the most recent target version.
Getting started
You can get the Windows 10 SDK in two ways: install it from this page by selecting the download link or by selecting “Windows 10 SDK (10.0.19041.0)” in the optional components of the Visual Studio 2019 Installer.
Before you install this SDK:
System requirements
The Windows SDK has the following minimum system requirements:
Supported operating systems
- Universal Windows Platform (UWP) app development
- Windows 10 version 1507 or higher: Home, Professional, Education, and Enterprise (LTSB and S are not supported)
- Windows Server 2019, Windows Server 2016 and Windows Server 2012 R2 (Command line only)
- Win32 app development
- Windows 10 version 1507 or higher
- Windows Server 2019, Windows Server 2016, and Windows Server 2012 R2 (Command line only)
- Windows 8.1
- Windows 7 SP1
(Not all tools are supported on earlier operating systems)
Hardware requirements
- 1.6 GHz or faster processor
- 1 GB of RAM
- 4 GB of available hard disk space
Additional SDK requirements
Installation on Windows 8.1 and earlier operating systems requires KB2999226. To install through Windows Update, make sure you install the latest recommended updates and patches from Microsoft Update before you install the Windows SDK.
What’s new
The Windows 10 SDK for Windows 10, version 2004 offers exciting new APIs and updated tools for developing your Windows applications. Learn more about the new features in Windows 10, version 2004.
To see the new APIs introduced with Windows 10, version 2004, see: What’s new in Windows 10 for developers, build 19041.
Removal of api-ms-win-net-isolation-l1-1-0.lib
In this release api-ms-win-net-isolation-l1-1-0.lib has been removed from the Windows SDK. Apps that were linking against api-ms-win-net-isolation-l1-1-0.lib can switch t OneCoreUAP.lib as a replacement.
Removal of irprops.lib
In this release irprops.lib has been removed from the Windows SDK. Apps that were linking against irprops.lib can switch to bthprops.lib as a drop-in replacement.
Removal of wuapicommon.h and wuapicommon.idl
In this release we have moved ENUM tagServerSelection from wuapicommon.h to wupai.h and removed the header. If you would like to use the ENUM tagServerSelection, you will need to include wuapi.h or wuapi.idl.
Windows 10 WinRT API Pack
The Windows 10 WinRT API Pack lets you add the latest Windows Runtime APIs support to your .NET Framework 4.5+ and .NET Core 3.0+ libraries and apps. To access the Windows 10 WinRT API Pack, see the Microsoft.Windows.SDK.Contracts nuget package.
Universal C Runtime (UCRT)
The printf family of functions now conforms with the IEEE 754 rounding rules when printing exactly representable floating-point numbers and will honor the rounding mode requested via calls to fesetround. Legacy behavior is available when linking with legacy_stdio_float_rounding.obj.
Tools
Windows App Certification Kit
In this release of the Windows SDK, several new APIs were added to the Supported APIs list in the App Certification Kit and Windows Store. If there are APIs in the supported list that appear greyed out or disabled in Visual Studio, you can make a small change to your source file, to access them. For more details, see this known issue.
In addition to adding APIs, the following changes have been made to the tests:
Updated tests:
- ValidateContentUriRules will be informational only. Test failures will be presented as warnings.
Removed tests
- WebView WinRT access test for web app
- PackageSizeCheck test for UWP apps
- SupportedApi test for Desktop Bridge apps
- AppContainerCheck test from BinScope for UWP apps
- ServiceWorker check for all app types
New tests
- High-DPI test. A new test for Desktop Bridge apps checks if the app uses DPI aware feature and warns if not specified. This test will encourage you to make your app per-monitor DPI aware. For details on DPI see High DPI Desktop Application Development on Windows.
Message Compiler (mc.exe)
Updates include:
- Now detects the Unicode byte order mark (BOM) in .mc files. If the .mc file starts with a UTF-8 BOM, it will be read as a UTF-8 file. Otherwise, if it starts with a UTF-16LE BOM, it will be read as a UTF-16LE file. If the -u parameter was specified, it will be read as a UTF-16LE file. Otherwise, it will be read using the current code page (CP_ACP).
- Now avoids one-definition-rule (ODR) problems in MC-generated C/C++ ETW helpers caused by conflicting configuration macros (e.g. when two .cpp files with conflicting definitions of MCGEN_EVENTWRITETRANSFER are linked into the same binary, the MC-generated ETW helpers will now respect the definition of MCGEN_EVENTWRITETRANSFER in each .cpp file instead of arbitrarily picking one or the other).
Windows Trace Preprocessor (tracewpp.exe)
Updates include:
- Now supports Unicode input (.ini, .tpl, and source code) files. Input files starting with a UTF-8 or UTF-16 byte order mark (BOM) will be read as Unicode. Input files that do not start with a BOM will be read using the current code page (CP_ACP). For backwards-compatibility, if the -UnicodeIgnore command-line parameter is specified, files starting with a UTF-16 BOM will be treated as empty.
- Now supports Unicode output (.tmh) files. By default, output files will be encoded using the current code page (CP_ACP). Use command-line parameters -cp:UTF-8 or -cp:UTF-16 to generate Unicode output files.
- Behavior change: tracewpp now converts all input text to Unicode, performs processing in Unicode, and converts output text to the specified output encoding. Earlier versions of tracewpp avoided Unicode conversions and performed text processing assuming a single-byte character set. This may lead to behavior changes in cases where the input files do not conform to the current code page. In cases where this is a problem, consider converting the input files to UTF-8 (with BOM) and/or using the -cp:UTF-8 command-line parameter to avoid encoding ambiguity.
TraceLoggingProvider.h
Updates include:
- Now avoids one-definition-rule (ODR) problems caused by conflicting configuration macros (e.g. when two .cpp files with conflicting definitions of TLG_EVENT_WRITE_TRANSFER are linked into the same binary, the TraceLoggingProvider.h helpers will now respect the definition of TLG_EVENT_WRITE_TRANSFER in each .cpp file instead of arbitrarily picking one or the other).
- In C++ code, the TraceLoggingWrite macro has been updated to enable better code sharing between similar events using variadic templates.
Signing your apps with Device Guard Signing
We are making it easier for you to sign your app. Device Guard signing is a Device Guard feature that is available in Microsoft Store for Business and Education. Signing allows enterprises to guarantee every app comes from a trusted source. Our goal is to make signing your MSIX package easier. See the documentation about Device Guard Signing.
Samples
Windows 10 app samples are now available through GitHub. You can browse the code on GitHub, clone a personal copy of the repository from Git, or download a zipped archive of all the samples. We welcome feedback, so feel free to open an issue within the repository if you have a problem or question. These samples are designed to run on desktop, mobile, and future devices that support the Universal Windows Platform (UWP).
Previous SDK versions
Previously released SDKs and emulators, including update details, can be found on the archive page.
API Light Up
When you use new APIs, consider writing your app to be adaptive so that it runs correctly on the widest array of Windows 10 devices. An adapative app «lights up» with new features wherever the devices and Windows version supports them, but otherwise offers only the functionality available on the detected platform version. For implementation details, see the Version adaptive code article.
Release notes & Known Issues
The Windows 10 SDK, Version 2004 SDK servicing update (released 12/16/2020) contains the following fixes. If you encounter these issues, we recommend that you update your version of the SDK as soon as possible to avoid them:
- Resolved unpredictable and hard to diagnose crashes when linking both umbrella libraries and native OS libraries (for example, onecoreuap.lib and kernel32.lib)
- Resolved issue that prevented AppVerifier from working
- Resolved issue that caused WACK to fail with “Task failed to enable HighVersionLie”
For known issues, see the winapi-sdk Q&A.
For new developer feature requests, submit through the Feedback Hub app under the category “Developer Platform/API.”
More resources
Downloads and tools
Get the latest editions of Visual Studio and Windows 10 development tools.
SDK archive
Find previous releases of the Window SDK and other tools.
Windows blog
Stay in touch with the latest SDK flights by subscribing to our blog.
Windows lifecycle fact sheet
Find the key dates for Windows release updates and end of support.